خانه سرای صنایع ابزار ابزار و تجهیزات جوشکاری+ عکس و قیمت

ابزار و تجهیزات جوشکاری+ عکس و قیمت

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
19 شهریور 1402 | 04:34
زمان مطالعه: 8 دقیقه

ابزار و تجهیزات جوشکاری+ عکس و قیمت

جوشکاری فرایندی صنعتی است که در طی آن دو قطعه به صورت دائمی به یکدیگر متصل می‌شوند. استفاده از جوشکاری امروزه بسیار گسترده شده است به طوری که تصور ادامه‌ی فعالیت صنایع بدون آن غیرممکن است. از زمان ابداع جوشکاری توسط انسان تا به امروز تغییرات زیادی به علت پیشرفت علم و تکنولوژی در آن به وجود آمده است. این تغییرات به علت استفاده‌ی راحت‌تر از این صنعت و همچنین ساخت ابزار و وسایل پیچیده رخ داده است. با توجه به استفاده‌ی وسیع از جوشکاری در زندگی امروز و برای پوشش دادن نیازهای مختلف، روش‌های جوشکاری دارای تنوع بسیار بالایی هستند. این تنوع موجب می‌شود تا ابزار و تجهیزات جوشکاری نیز دامنه‌ی وسیعی داشته باشند تا بتوان با استفاده از آن‌ها اتصال مورد نظر را ایجاد کرد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ابزار و تجهیزات جوشکاری+ عکس و قیمت آن‌ها آشنا شوید.

معرفی انواع روش‌های جوشکاری

پیش از پراختن به ابزار و تجهیزات جوشکاری لازم است انواع روش‌های جوشکاری را به اختصار خدمت شما عزیزان بیان کنیم تا با کلیات و نحوه‌ی فعالیت جوشکاری آشنا باشید.

همان‌طور که در بالا نیز بیان شد، جوشکاری فرایندی است که دو قطعه که عموما از جنس فلز هستند، با استفاده از افزایش دما یا فشار به یکدیگر اتصال می‌یابند. اتصال دو قطعه از طریق جوش می‌تواند بسیار قوی و دائمی باشد. با توجه به این که ابزار و وسایل اطراف ما با اتصالات مختلف ساخته شده‌اند. یکی از روش‌های اتصال پرکاربرد و سریع جوشکاری است که به علت دوام و سرعت خود بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به طور کلی می‌توان روش‌های جوشکاری را به دو دسته تقسیم کرد.

روش‌های جوشکاری ذوبی

در این روش‌ها با استفاده از موارد مختلفی دمای نقطه‌ی اتصال را تا نقطه‌ی ذوب قطعات و یا فلز پرکننده افزایش می‌دهند. در نتیجه مذاب حاصل میان شکاف میان دو قطعه را پر کرده و با سرد شدن جوش شکل می‌گیرد. روش‌های جوشکاری ذوبی عباتند از:

  • جوشکاری قوس الکتریکی
  • جوشکاری اکسی گاز
  • جوشکاری لیزری
  • جوشکاری الکترونی

روش‌های جوشکاری غیر ذوبی یا جامد

در این روش‌ها بر خلاف دسته‌ی قبل از اتصال از طریق ذوب شدن انجام نمی‌گیرد. بلکه با استفاده از فشار بالا میان دو قطعه پیوند برقرار می‌شود. ممکن است در این روش‌ها نیز افزایش دما به همراه فشار مکانیکی استفاده شود اما مذاب جهت ایجاد پیوند تولید نخواهد شد. روش‌های جوشکاری غیر ذوبی عبارتند از:

  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری اصطکاکی
  • جوشکاری فراصوتی
  • جوشکاری انفجاری
  • نورد

ابزار و تجهیزات جوشکاری چه هستند؟

ابزار و تجهیزات جوشکاری چه هستند؟

حالا که با روش‌های جوشکاری آشنا شدید، بهتر است به معرفی ابزار و تجهیزات مورد نیاز جوشکاری بپردازیم. فراموش نکنید که هر روش می‌تواند با توجه به نوع انجام نیاز به ابزار و تجهیزات بیشتر و یا پیچیده‌تری داشته باشد. هدف ما در ابتدا این است که ابزار و تجهیزات کلی را معرفی کنیم سپس به صورت اختصاصی به معرفی ویژگی‌های روش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

گیره جوشکاری

یکی از مهم‌ترین ابزارها در جوشکاری، گیره است. گیره که با نام انبر نیز شناخته می‌شود هم در جوشکاری و هم در نجاری کاربرد دارد. انبر از فلزات بسیار مقاومی تهیه می‌شود تا در حین استفاده دچار آسیب نشود. فنر استفاده شده در انبر به دو حالت ضعیف و قوی تولید می‌شود. هر چه این فنر قوی‌تر باشد، استفاده از انبر ساده‌تر خواهد بود.

دستگاه جوش

از دیگر ابزار اصلی جهت انجام جوشکاری، دستگاه جوش است. این دستگاه با استفاده از انرژی الکتریکی و تبدیل برق متناوب شهری یا کارگاهی به جریان مستقیم و انتقال آن به الکترود جوش امکان ایجاد اتصال را فراهم می‌کند.

الکترود

الکترود در صورت قرار گرفتن در مدار می‌تواند از یک سو به بخش فلزی و از سوی دیگر به بخش غیرفلزی متصل شود. انواع مختلفی از الکترودها برای روش‌های جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به جنس، قطر و نوع آن تعیین می‌شود. الکترود قوس الکتریکی را میان دستگاه جوش و قطعات منتقل می‌کند تا در نهایت اتصال صورت پذیرد.

نقطه جوش

یکی از ابزارهای جوشکاری نقطه جوش است که با کمک آن صفحات نازک و باریک به یکدیگر جوش داده می‌شوند. امکان جوشکاری صفحات نازک با دستگاه جوش وجود ندارد و باید با استفاده از نقطه جوش متصل شوند. این دستگاه با اتصال به دو قطب ترانسفورماتور و افزایش دما تا نقطه جوش کار می‌کند که به علت وجود مقاومت در آن دما بالا رفته اما جریان‌های موجود در فک جوش از ذوب شدن فلز جلوگیری کرده و اتصال انجام می‌گیرد.

انبر جوشکاری

این ابزار جهت نگه داشتن الکترود و انجام جوشکاری میان دو قطعه استفاده می‌شود. فراموش نکنید که دمای بالاتر از حد تحمل انبر، منجر به سوختن آن خواهد شد. در نتیجه در هنگام انتخاب و استفاده از آن باید دقت کنید.

کابل جوش

وظیفه‌ی انتقال جریان الکتریکی ایجاد شده از دستگاه جوش را به الکترود ایفا می‌کند. کابل‌ها نیز با توجه به جنس هادی و روکش و همچنین طول و ضخامتشان دارای انواع بسیاری هستند.

گونیا جوشکاری

این ابزار جهت نگه داشتن دو قطعه جهت اتصال صحیح استفاده می‌شود. در صورتی که جوشکار از گونیا استفاده نکند ممکن است اتصال در جای اشتباه و یا ناهماهنگ انجام شود. بنابراین گونیا از ابزار ضروری در هنگام جوشکاری است. برای مشاهده و خرید بهترین گونیاهای جوشکاری به اینسرا سر بزنید.

ابزارهای دیگر جوشکاری را به صورت لیست در ادامه معرفی خواهیم کرد.

  • چکش جوش
  • دستکش
  • کلاه ایمنی
  • ماسک
  • مینی فرز
  • سوهان جوشکاری
  • ضخامت‌سنج
  • دستگاه برش پلاسما
  • آهنربای جوشکاری
  • تراز
  • کپسول آتش‌نشانی

وسایل مورد نیاز جوشکاری سیار

وسایل مورد نیاز جوشکاری سیار

با افزایش جمعیت و شهرنشینی بسیاری از مشاغل صنعتی همچون کارگاه‌های جوشکاری به حاشیه‌ی شهرها رانده شده‌اند. به همین سبب دسترسی به کارگاه جوشکاری می‌تواند کار چندان راحتی نباشد. اما برای حل مشکلاتی که ممکن است مردم با آن روبه‌رو شوند و حتی در صنایع مختلف که امکان بردن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بزرگ به یک کارگاه جوشکاری وجود ندارد، خدمات جوشکاری سیار ارائه شد.

جوشکاری سیار بسیاری از مشکلات را حل کرده است به این صورت که شما در صورت نیاز به خدمات جوشکاری کوچک، می‌توانید از یک جوشکار سیار درخواست کمک کنید. بدیهی است که وسایل مورد نیاز جوشکاری سیار در برخی موارد با دیگر روش‌های جوشکاری متفاوت است. برای تهیه انواع اینورتر جوشکاری سبک و قابل حمل به اینسرا مراجعه کنید.

دستگاه جوش سیار

در حالت کلی نوع و مدل دستگاه جوش سیار می‌تواند تفاوت داشته باشد. به طور معمول جوشکاران سیار از دستگاه جوش سبک و قابل حمل استفاده می‌کنند تا بتوانند به نقاط مختلف رفت و آمد داشته باشند.

نوع مصرف برق دستگاه جوش سیار نیز باید متناسب با محل استفده باشد. برای مثال استفاده از دستگاه جوش در خانه با کارگاه تفاوت زیادی در میزان آمپر و ولتاژ مورد نیاز دارد.

کیف حمل تجهیزات جوشکاری سیار

برای راحت‌تر رفت و آمد کردن جوشکار سیار، نیاز به یک کیف دارد تا وسایل خود را در آن جای دهد.

وسیله نقلیه مناسب

در مقایسه با یک کارگاه جوشکاری، انتخاب جوشکاری سیار هزینه‌های کمتری دارد، اما فراموش نکنید که برای این کار نیز نیاز به هزینه‌ی قابل توجهی دارید تا بتوانید به درآمد کافی برسید. اگرچه دستگاه جوش سیار سبک‌تر از انواع معمولی می‌باشد، اما هنوز وزن زیادی دارد که برای حمل و نقل راحت‌تر آن نیاز به یک وسیله‌ی نقلیه خواهید داشت.

سایر وسایل برای تجهیزات جوشکاری سیار شباهت بسیاری با وسایل کلی این حرفه دارد که تنها لازم است با توجه و متناسب با دستگاه جوش سیار انتخاب شوند.

قیمت لوازم جوشکاری آرگون

قیمت لوازم جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون که با نام جوشکاری تیگ نیز شناخته می‌شود، روشی است که در طی آن با استفاده از گاز آرگون به عنوان محافظ و جلوگیری کننده از ورود گاز اکسیژن و در نهایت اکسید شدن محل جوش، اتصال انجام می‌شود. این روش جوشکاری بسیار پرهزینه و البته نیازمند آموزش و تخصص است. زیرا در جوشکاری آرگون جوشکار باید از هر دو دست خود برای نگه داشتن تفنگ جوشکاری و الکترود استفاده نماید. استفاده از پدال برای کنترل میزان آمپر مورد نیاز بسیار مفید خواهد بود.

جوشکاری آرگون در صنایع مختلف شیمیایی، نظامی، دریایی و غیره بسیار پرکاربرد است و امکان اتصال صفحات نازک آلومینیوم و حتی لوله‌های قطور و تحت فشار با آن وجود دارد. همچنین محدودیتی در جنس قطعات مورد استفاده در این روش نیست و برای جوشکاری قطعات آهنی و غیرآهنی به کار می‌رود.

با توجه با این استفاده‌ی گسترده از جوشکاری آرگون، انواع مختلفی از این دستگاه در بازار وجود دارد که دامنه‌ی قیمتی زیادی را ایجاد می‌کند.

قیمت دستگاه جوشکاری آرگون از 14 میلیون تومان تا 155 میلیون تومان متغیر است. به طور معمول دستگاه‌های گران‌تر برای استفاده در صنایع بزرگ مناسب هستند. از پرطرفدارترین دستگاه‌های جوش آرگون،  دستگاه جوش200 آمپر 2002 A4صبا الکتریک می‌باشد.

انواع لوازم جوشکاری لیزری

انواع لوازم جوشکاری لیزری

همان‌طور که می‌دانید جوشکاری لیزری یکی از روش‌های جوشکاری ذوبی است که در آن با استفاده از اشعه‌ی لیزر مذابی از دو قطعه تولید شده و با سرد شدن اتصال ایجاد می‌گردد. جوش حاصل از این روش بسیار تمیز، سریع و با مستحکم است به همین علت کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. اشعه‌ی لیزر انرژی بالایی دارد که با تابندن آن روی دو قطعه دما بالا رفته تا قطعات به نقطه‌ی ذوب برسند. این روش جوشکاری را می‌توان با استفاده از دستگاه‌های دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک انجام داد.

لوازم دستگاه جوشکاری لیزری شامل دستگاه جوش لیزری، کابل، تفنگ، گیره و سایر تجهیزات مشابه با جوشکاری ساده است. تفاوت عمده‌ی این روش در نوع دستگاه و عدم نیاز به الکترود برای پر کردن شکاف میان دو قطعه است. اگرچه دستگاه جوشکاری لیزری مزایای بسیاری دارد اما قیمت بالای آن و همچنین انرژی زیادی که به قطعه وارد می‌کند، آن را برای برخی از موارد مناسب نمی‌کند. همچنین، تهیه انواع ملزومات جوشکاری در اینسرا امکان پذیر است.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله که با عنوان ابزار و تجهیزات جوشکاری خدمت شما عزیزان ارائه شد، به معرفی جوشکاری، انواع آن و همچنین بررسی برخی از روش‌ها به صورت جزیی پرداخته شد. فراموش نکنید به علت این که جوشکاری یک فرایند صنعتی محسوب می‌شود، همواره خطرات زیادی برای جوشکار وجود دارد. در نتیجه بهتر است نکات و لوازم ایمنی را در حین انجام آن به دقت استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید.

از جمله ابزارهای مهم ایمنی که هر شخص باید در حین انجام آن داشته باشد، می‌توان به عینک محافظ، ماسک، دستکش ایمنی اشاره کرد. این لوازم اجازه‌ی بروز آسیب به شما را به حداقل میزان ممکن می‌رساند. این اصل را در نظر داشته باشید که سلامتی شما اولویت اصلی است و سپس باید به انجام کار بپردازید. در پایان پیشنهاد می شود برای انجام جوشکاری عالی و بهتر مقاله "10 اصل حیاتی که باید در جوشکاری بدانید" را مطالعه فرمائید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه اینسرا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله اینترنتی اینسرا میباشد. © 2024 اینسرا بازار آنلاین | فروشگاه ساز اینترنتی