خانه سرای صنایع ابزار راهنمای خرید دستگاه جوش

راهنمای خرید دستگاه جوش

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
19 شهریور 1402 | 04:34
زمان مطالعه: 7 دقیقه

راهنمای خرید دستگاه جوش

دستگاه جوش یکی از لوازم پر مصرف در زندگی ما محسوب می‌شود. با توجه به گستردگی بالای روش‌های جوشکاری، به تبع آن باید دستگاه‌های جوشکاری متنوعی در بازار موجود باشند. این گوناگونی برای افراد و خریداران می‌تواند موجب سردرگمی در هنگام انتخاب شود. به همین منظور ما در این مقاله با عنوان راهنمای خرید دستگاه جوش، به معرفی انواع موجود از این دستگاه صنعتی خواهیم پرداخت. سپس شما باید نوع نیاز خود را معین کرده و بسته به کارایی مورد نظر خود و میزان بودجه، اقدام به خرید دستگاه جوش مناسب خود نمایید. اگر می‌خواهید انواع دستگاه‌های جوش را بشناسید، با ما همراه باشید.

علت پیدایش جوشکاری

انسان‌ها بسیار سریع دریافتند برای ساخت ابزار و محصولات مورد نیاز خود، باید قطعات مختلف را به یکدیگر متصل کنند. در این راستا، چندین روش اتصال یافتند که با توجه به نیاز خود به صورت موقت و دائمی مورد استفاده قرار می‌دادند. برخی از روش‌های اتصال همچون استفاده از بست، چفت و پیچ و مهره از روش‌های موقت و استفاده از روش‌های مختلف همچون لحیم کاری، جوشکاری و پرچ از روش‌های اتصال دائمی محسوب می‌شوند. این که اتصال از چه روشی بهتر است، بستگی به نوع استفاده از محصول خواهد داشت. برای خرید انواع دستگاه جوش مطابق با نیاز و نوع کار خود به سرای جوش اینسرا مراجعه کنید.

بنابراین می‌توان گفت که ابداع و پیدایش جوشکاری روشی سریع و دائمی برای اتصال قطعات مختلف می‌باشد. اگرچه در گذشته جوشکاری بیشتر برای اتصال فلزات به کار برده می‌شد، اما پیشرفت تکنولوژی، امروزه سبب به وجود آمدن روش‌ها و دستگاه‌های جوشکاری شده است که می‌توان موادی از جنس دیگر همچون، پلیمرها، سرامیک و پلاستیک را نیز با کمک آن‌ها جوش داد.

انواع دستگاه جوش

انواع دستگاه جوش

دستگاه‌های جوش دارای انواع مختلفی هستند که از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده‌اند.

در صورتی که بخواهیم انواع دستگاه جوش را از انواع قدیمی تا مدل‌های جدیدتر بررسی کنیم، به چهار دسته می‌توان آن‌ها را تقسیم کرد.

دستگاه جوش ترانس

این مدل از دستگاه‌های جوش، نوع اولیه آن است که دارای اندازه و ابعاد بزرگ، سر و صدای زیاد و نیازمند ولتاژ بالا بود. دستگاه جوش ترانس با شدت جریان مورد نیاز بالا، سبب ایجاد آسیب به سیم‌کشی‌های اطراف می‌شد. همچنین بازدهی کم آن‌ها نسبت به میزان برق مصرفی دیگر امروزه به صرفه نیست. این دستگاه‌ها از انرژی برق به صورت متناوب استفاده می‌کردند به همین علت، خروجی یکنواختی ارائه نمی‌دادند. استفاده از این مدل دستگاه جوش امروزه منسوخ شده است.  از دستگاه‌های جوش ترانس پرقدرت که همچنان مورداستفاده قرار می‌گیرد، دستگاه جوش ترانس 200 آمپر مدل سلکتوری الکتروجوش می‌باشد

دستگاه جوش دینام

در این مدل از دستگاه‌ها از دینام به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌شد. دستگاه‌های جوش دینام امکان استفاده از جریان برق را به صورت مستقیم دارا بودند اما به علت عدم بازدهی خوب و پشتیبانی نشدن از سوی شرکت‌های سازنده، به علاوه هزینه تعمیر و نگهداری بالا، از این مدل نیز دیگر استفاده نمی‌شود.

دستگاه جوش رکتیفایر

دستگاه‌های جوش رکتیفایر استفاده گسترده‌ای در انواع صنایع و کارگاه‌ها را دارند. بازدهی بالا و امکان استفاده از آن‌ها در شرایط عدم دسترسی به برق شهری، از مزایای این دستگاه می‌باشد.

دستگاه جوش اینورتر

اینورترها جدیدترین نسل دستگاه‌های جوش هستند که در ساخت آن از تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته استفاده شده است. به همین علت وزن و ابعاد آن بسیار کمتر از مدل‌های قبل بوده که این موضوع به علاوه افزای کیفیت و توان خروجی، سبب استفاده وسیع از این دستگاه جوش می‌شود.

از سوی دیگر دستگاه جوش برای روش‌های مختلف متفاوت می‌باشد. از نکاتی که شما باید در هنگام خرید دستگاه جوش مناسب خود مدنظر قرار دهید، روش جوشکاری انتخابی خواهد بود. همچنین می توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله "مزایا و معایب اینورتر های جوشکاری چیست" مراجعه کنید. 

آشنایی با انواع روش‌های جوشکاری

یکی از موارد مهم برای راهنمای خرید دستگاه جوش این است که آشنایی لازم با انواع روش‌های جوشکاری را داشته باشید. هر یک از روش‌های جوشکاری، دستگاه مخصوص به خود را دارند، که شما می‌توانید با انتخاب آن محدوده دستگاه جوش خود را محدودتر کنید. بدین صورت انتخاب آسان‌تر خواهد شد و خرید مطمئن‌تری را تجربه می‌کنید.

روش‌های جوشکاری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. اساس این تقسیم‌بندی بر روش انجام و ایجاد پیوند در آن‌ها خواهد بود.

جوشکاری ذوبی

در این روش با استفاده از منابع مختلف دمای قطعات یا الکترود پر کننده را تا نقطه جوش افزایش می‌دهند تا مذاب تشکیل شده و سپس انجماد صورت گیرد. با انجماد مذاب، جوشکاری انجام شده و دو قطعه به یکدیگر متصل می‌گردند.

روش‌های مهم جوشکاری ذوبی عبارتند از:

  • جوشکاری قوسی

  • جوشکاری اکسی گاز

  • جوشکاری لیزری

  • جوشکاری الکترونی

جوشکاری غیر ذوبی

در این روش به جای ایجاد مذاب با استفاده از فشار مکانیکی دو قطعه در مکان مورد نظر به یکدیگر فشرده شده و متصل خواهند شد. اگرچه ممکن است در مواردی دمای بالا استفاده شود، اما از ایجاد مذاب در این روش‌ها صرف نظر می‌شود و اصل اتصال با استفاده از نیروی فشار خواهد بود.

مهم‌ترین روش‌های جوشکاری غیر ذوبی عبارتند از:

  • جوشکاری مقاومتی

  • جوشکاری اصطکاکی

  • جوشکاری انفجاری

  • جوشکاری فراصوت

  • نورد

برای آگاهی کامل از روش های جوشکاری مقاله "سیر تا پیاز انواع فرایندهای جوشکاری" را مطالعه کنید.

راهنمای خرید دستگاه جوش بر اساس نوع کاربرد

اگر بخواهیم یک راهنمای جامع برای خرید دستگاه جوش خدمت شما عزیزان ارائه کنیم، باید به صورت کامل به تمامی جوانب انتخاب این دستگاه بپردازیم. از دیگر دسته‌بندی‌های مهم برای دستگاه جوش می‌توان به نوع صنعتی و خانگی اشاره کرد.

برای خرید شما باید هدف از استفاده را به خوبی بشناسید. زیرا دستگاه‌های جوش صنعتی از هر نظر با موارد خانگی متفاوت هستند. در نتیجه اگر شما یک فرد جوشکار حرفه‌ای هستید که برای شغل خود نیاز به خرید دستگاه جوش دارید و کارتان مرتبط با صنعت می‌باشد، بهتر است انواع پیشرفته‌تر و جدیدتر این دستگاه را مطابق با نیاز خود خریداری کنید. در غیر این صورت و اگر دستگاه جوش را برای مصارف خانگی خریداری می‌کنید و یا حتی شغل شما همچون جواهرسازی به گونه‌ای است که نوع ظریفی از دستگاه جوش را لازم دارید، توصیه می‌کنیم دستگاه‌های اینورتر را انتخاب کنید.

اگرچه هر مورد نیز می‌تواند به زیرشاخه‌های مختلف مرتبط باشد، اما در نهایت باید بدانید که مصرف شما صنعتی است یا خانگی.

موارد مهم مورد توجه در هنگام خرید دستگاه جوش

موارد مهم مورد توجه در هنگام خرید دستگاه جوش

پس از تعیین نیاز خود از میان انواع دستگاه‌ها و روش‌هایی که قرار است مورد استفاده قرار دهید، در هنگام خرید دستگاه جوش باید به مواردی که در زیر بیان می‌شود توجه فرمایید تا دستگاه نیازهای مورد نظر شما را به خوبی پوشش دهد.

چرخه کاری دستگاه جوش

در هنگام خرید دستگاه جوش، حتما به چرخه کاری آن توجه داشته باشید. چرخه کاری یک دستگاه جوش عبارت است از مدت زمانی که این دستگاه، بدون وقفه می‌تواند کار کند. سپس به مدت زمانی استراحت نیاز دارد تا دوباره بتواند در چرخه بعدی فعالیت درستی داشته باشد.

حتما باید زمان این چرخه را به خوبی بشناسید تا در حین کار به دستگاه خود فشار نیاورید.

شما با توجه به نوع کار خود، دستگاهی را انتخاب کنید که بتواند در یک چرخه، بسیاری از نیازهای شما را برطرف سازد. در غیر این صورت باید میان کار خود وقفه داشته باشید.

لوازم جانبی دستگاه جوش

به طور معمول دستگاه‌های جوش با لوازم جانبی از جمله انبر، گیره، کابل و موارد متناسب با دستگاه ارائه می‌شوند. در هنگام خرید حتما به این موارد توجه داشته باشید تا لوازم جانبی باکیفیتی خریداری نمایید. برای تهیه کلیه ملزومات مورد نیاز جوشکاری به اینسرا سر بزنید.

شدت جریان و توان خروجی دستگاه جوش

هر دستگاه متناسب با استفاده و نوع خود نیاز به شدت جریان خاصی دارد و به تبع آن می‌تواند خروجی مشخصی را به شما ارائه دهد. در هنگام خرید این دستگاه باید مشخصات دستگاه را متناسب با نوع نیاز خود بررسی کنید.

برند و مارک دستگاه جوش

تنوع بسیار بالایی از دستگاه و تجهیزات جوشکاری در بازار وجود دارد. شما با توجه به میزان بودجه و شناخت خود از برندهای موجود داخلی و خارجی می‌توانید دستگاه مناسب را خریداری کنید.

نکات ایمنی در هنگام انجام جوشکاری

تا اینجا تمامی نکاتی که باید در یک راهنمای خرید دستگاه جوش وجود داشته باشد را ارائه کردیم. در پایان چیزی باقی نمی‌ماند به جز رعایت نکات و موارد ایمنی در هنگام اجرای فرایندهای جوشکاری!

تفاوتی نمی‌کند که شما از چه دستگاه یا روشی برای انجام فرایند جوشکاری خود استفاده می‌کنید، همیشه باید اول ایمنی خود را در نظر داشته باشید و سپس به انجام کار بپردازید. جوشکاری یکی از فرایندهای صنعتی پرخطر محسوب می‌شود که احتمال بروز آسیب‌های مختلف به جوشکار در آن بسیار بالا می‌باشد. بنابراین حتما در هنگام جوشکاری از ماسک، دستکش، کلاه، عینک و لباس ایمنی استفاده کنید. شما می توانید با مراجعه به سرای ایمنی، تجهیزات ایمنی مورد نیاز خود را تهیه کنید.

همچنین در مکان‌های سربسته تهویه را فراموش نکنید و از نزدیک کردن مواد اشتعال‌زا به محل انجام جوشکاری خودداری نمایید.

جمع‌بندی

در این مقاله که با عنوان «راهنمای خرید دستگاه جوش» خدمت شما عزیزان ارائه شد، به بررسی مواردی که باید در هنگام خرید این دستگاه در نظر داشته باشید، پرداختیم. امیدواریم که با توجه به مطالب این مقاله بتوانید درست‌ترین دستگاه جوش را انتخاب نمایید.

در صورتی که آشنایی کافی با انواع دستگاه‌ها و روش‌های جوشکاری را ندارید، بهتر است از مشورت یک کارشناس با تجربه در این زمینه بهره ببرید.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه اینسرا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله اینترنتی اینسرا میباشد. © 2024 اینسرا بازار آنلاین | فروشگاه ساز اینترنتی